Přestat kouřit ve starším věku

16. května 2018
Přestat kouřit ve starším věku
16. května 2018 - Přestat kouřit ve starším věku

Nezáleží na tom, kolik vám je let, když přestanete kouřit, zlepší se vaše zdraví. Pokud přestanete s kouřením, pravděpodobně si prodloužíte život, bude se vám snadněji dýchat, budete mít více energie a ušetříte peníze. A také:

  • snížíte riziko rakoviny, infarktu myokardu a onemocnění plic
  • zlepší se váš oběhový systém
  • zkvalitní se vám chuťové i čichové vjemy
  • přestanete být cítit kouřem
  • budete zdravým příkladem pro své děti a vnoučata

Kouření zkracuje váš život. Každoročně způsobuje 1 z 5 úmrtí ve Spojených státech. V důsledku kouření onemocní miliony Američanů:

  • Onemocnění plic – kouření ničí vaše plíce a dýchací cesty, někdy způsobuje chronickou bronchitidu. Může rovněž způsobit emfyzém, který zničí vaše plíce a každý nádech bude velmi obtížný.
  • Onemocnění srdce – kouření zvyšuje riziko infarktu.
  • Rakovina – kouření může způsobit rakovinu plic, dutiny ústní, hrtanu (hlasivek), jícnu, žaludku, jater, slinivky, ledvin, žlučníku a děložního čípku.
  • Potíže s dýcháním – pokud kouříte, máte větší pravděpodobnost, že onemocníte chřipkou, pneumonií nebo dalšími infekcemi, které mohou ztížit dýchání.
  • Osteoporóza – pokud kouříte, je riziko vzniku osteoporózy vyšší.
  • Onemocnění očí – kouření zvyšuje riziko očních nemocí, které mohou vést ke ztrátě zraku a slepotě, včetně katarakty a s věkem související makulární degenerace.

Nikotin je droga

Nikotin je droga v tabáku, která činí cigarety tolik návykovými. Je jedním z důvodů, proč je několik prvních týdnů při odvykání tak těžkých. Přestože někteří lidé, kteří přestali kouřit, neměli žádné abstinenční příznaky, většina lidí má na cigaretu stále velkou chuť. Mohou se také cítit nevrlí, hladoví nebo unavení. Někdo trpí bolestí hlavy, depresí nebo má potíže se spánkem či koncentrací. Tyto symptomy časem odcházejí.

Pomoc s odvykáním

Mnoho lidí říká, že prvním krokem k tomu aby přestali kouřit je pevné rozhodnutí a konkrétní datum kdy. Potom potřebujete jasný plán, jak rozhodnutí vydržet. Můžete zkusit několik různých přístupů, abyste zjistili, jaký vám nejlépe funguje. Například:

  • Promluvte si se svým lékařem.
  • Udělejte si plán, jak budete zvládat chutě na cigaretu.
  • Čtete informace o tom, jak si sami můžete pomoci.
  • Běžte na individuální nebo skupinové terapie.
  • Zkuste online mobilní nástroje od Smokefree60+ na 60plus.smokefree.gov.
  • Požádejte přátele o pomoc.
  • Použijte léky, které vám pomohou překonat abstinenční příznaky.

Pokud poprvé neuspějete, neberte to jako selhání, můžete to zkusit znovu a uspět. Pokud se vám podařilo nekouřit aspoň 24hodin během posledních měsíců nebo týdnů, zdvojnásobily se vaše šance, abyste přestali kouřit v následujícím roce!

Překonání závislosti

Když přestáváte kouřit, můžete potřebovat pomoc s touhou po nikotinu. Nikotinové náhražky mohou některým kuřákům pomoci s překonáním závislosti. Můžete si koupit žvýkačky, náplasti nebo pastilky.

Existují také přípravky, které jsou na předpis lékaře. Nikotinový nosní sprej nebo inhalátor mohou zmenšit abstinenční příznaky a učinit tak odvykání snadnější.

Některé další léky mohou také pomoci se zmírněním abstinenčních příznaků. Promluvte si se svým lékařem, které léky by vám mohli nejlépe pomoci.

Doutníky, dýmky, žvýkání tabáku a šňupání nejsou bezpečné

Někteří lidé se domnívají, že bezdýmový tabák (žvýkací a šňupací tabák), dýmky a doutníky jsou bezpečnou alternativou k cigaretám. Ale nejsou. Bezdýmový tabák způsobuje rakovinu dutiny ústní a slinivky. Rovněž způsobuje prekancerózní léze (známé jako orální leukoplakie, tzn. bílé slizniční léze), problémy s dásněmi a nikotinovou závislost. Kuřáci dýmek a doutníků mohou onemocnět rakovinou dutiny ústní, rtů, hrtanu, jícnu a žlučníku. Ti, kteří inhalují během kouření, jsou rovněž ve zvýšeném riziku rakoviny plic.

Pasivní kouření je nebezpečné

Pasivní vdechování kouře z cigaret, doutníků a dýmek může způsobit vážné zdravotní potíže členů kuřákovi rodiny, jeho přátel či domácích mazlíčků. Pasivní kouření je obzvláště nebezpečné pro ty, kteří již trpí srdečním či plicním onemocněním. U dospělých může způsobit onemocnění srdce nebo rakovinu plic. U malých dětí může zvýšit riziko syndromu náhlého úmrtí (SIDS), kdy dochází k náhlému nevysvětlitelnému úmrtí dítěte mladšího 1 roku. Děti mají také větší pravděpodobnost potíží s plícemi, ušních infekcí a závažným astmatem, pokud musí vdechovat kouř.

Zjistěte si informace o E-cigaretách

Elektronické cigarety, nebo také e-cigarety, dodávají nikotin, chuť a další chemikálie, které jsou inhalovány. V roce 2016 začala americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) regulovat všechny tabákové produkty, včetně e-cigaret, které nyní musí také mít varování: „Tento produkt obsahuje nikotin. Nikotin je návyková látka.“

Dobré zprávy o cigaretové abstinenci

Dobré zprávy, jakmile přestanete kouřit, jsou:

  • Vaše plíce, srdce a oběhový systém začnou lépe fungovat.
  • Vaše šance na infarkt myokardu či mrtvici se sníží.
  • Zlepší se vaše dýchání.
  • Vaše šance onemocnět rakovinou bude nižší.

Nezáleží na tom, kolik vám je let, všechny tyto zdravotní benefity jsou důležitými důvody udělat si plán, jak přestat kouřit.

Zdroj článku: nia.nih.gov

Líbí se Vám, co děláme?