Jak předcházet podvýživě u seniorů, jak ji odhalit

6. června 2017

Podvýživa je u seniorů vážným zdravotním tématem. Důležité je znát varovné signály a vědět jak předcházet nedostatečné výživě svých blízkých.

Kvalitní výživa je pro celkové zdraví a pohodu klíčová, přesto je však stále mnoho seniorů v ohrožení neadekvátní stravou. Poznejte příčiny a příznaky výživových potíží u starších lidí a zároveň kroky, které můžete učinit k zajištění plnohodnotné diety pro vaše blízké.

Problémy způsobené podvýživou

Podvýživa může u seniorů vést k různým zdravotním potížím:

  • oslabený imunitní systém, což zvyšuje riziko infekce
  • špatné hojení ran
  • slabé svalstvo, což může vést k pádům a zlomeninám

Navíc, může podvýživa přispět k ještě většímu nezájmu o jídlo a ztrátě chuti – což může problémy ještě zhoršit.

Jak podvýživa začíná

Příčiny malnutrice se mohu zdát zřejmé – nedostatek jídla nebo dieta postrádající živiny. Ve skutečnosti je podvýživa často způsobená kombinací fyzického stavu, sociálních a psychologických podmínek. Například:

  • Zdravotní důvody. Starší lidé často mají zdravotní potíže, jako je například demence nebo zubní problémy, které mohou vést ke snížení chuti k jídlu nebo potížím s příjmem potravy. Dalšími faktory, které mohou hrát roli, jsou chronické nemoci, užívání léků, potíže s polykáním nebo vstřebáváním vitamínů, hospitalizace nebo snížená citlivost chuti a čichu.
  • Dietní omezení. Jakými jsou například omezení soli, tuku, bílkovin či cukru – může pomoci upravit zdravotní stav, ale může zároveň přispět k neadekvátní výživě.
  • Omezený příjem. Některé seniory trápí nedostatek financí, aby si nakoupili, obzvláště pokud užívají drahé léky.
  • Nedostatečný sociální kontakt. Starší lidé, kteří jedí samotní, si nemusí jídlo užívat tak jako dříve, což může vést ke ztrátě zájmu o vaření a chuti k jídlu.
  • Smutek, osamění, špatné zdraví, nedostatečný pohyb a další faktory mohou přispět k depresi, jež způsobí ztrátu apetitu.
  • Příliš mnoho alkoholu může narušovat trávení a vstřebávání živin. Živiny mohou chybět i z důvodu náhrady jídla alkoholem.

Jak podvýživu zjistit

Znaky podvýživy může být u starších lidí obtížné vypozorovat, zvláště u lidí, kteří se nezdají být rizikovými. Nicméně, odhalení problému v časné fázi, může pomoci v prevenci pozdějších komplikací. Jak ji zjistit:

  • Pozorujte stravovací návyky vaší blízké osoby. Zkuste s ní strávit nějaký čas doma a to i během času kdy jí, ne pouze při zvláštních příležitostech. Pokud žije samotná, zjistěte, kdo nakupuje jídlo. Pokud je váš bližní hospitalizován nebo v dlouhodobé péči, navštivte jej v čase podávání jídla.
  • Všimněte si ztráty hmotnosti. Pomozte vašemu blízkému sledovat doma jeho hmotnost. Můžete si všimnout rovněž změny na velikosti oblečení.
  • Zpozorujte ostatní varovná znamení. Kromě ztráty hmotnosti, může podvýživa způsobit špatné hojení ran, snadný vznik modřin a potíže se zuby.
  • Buďte obeznámeni s tím, jaké užívá léky. Mnoho léčiv ovlivňuje chuť k jídlu, trávení i vstřebávání živin.

Co můžete s podvýživou udělat

Dokonce i malé dietní změny, mohou udělat obrovský rozdíl v zdraví a celkovému prospívaní starších lidí. Například:

  • Zapojte lékaře. Pokud váš blízký ztrácí hmotnost, spolupracujte s jeho lékařem na zjištění příčiny a přispívajících faktorů. To může znamenat změnu léků, které ovlivňují chuť k jídlu, dočasné přerušení dietních omezení, dokud se příjem jídla nezlepší, nebo spolupráce se zubařem na vyřešení bolestivých zubů či problémů s kousáním. Vyžádejte si vyšetření testy na nutriční problémy během pravidelných kontrol a ptejte se na nutriční doplňky. Můžete také požádat o doporučení k odbornému
  • Povzbuďte svého blízkého, aby jedl potraviny bohaté na živiny. Posypte arašídy nebo jinými ořechy toast a krekry, čerstvé ovoce a syrovou zeleninu. Chyba překladuPosypte jemně nakrájené ořechy nebo pšeničné klíčky na jogurt, ovoce a obiloviny. Přidejte extra vaječné bílky do míchaných vajec a omelety a podpořte používání plnotučného mléka. Přidejte sýr na sendviče, zeleninu, polévky, rýži a nudle.
  • Zpříjemněte život chutným jídlem. Udělejte dietní stravu atraktivnější pomocí citrónové šťávy, bylin a koření. Je-li ztráta chuti a čichu problémem, experimentujte s kořením a recepty.
  • Naplánujte svačiny. Kousek ovoce nebo sýru, lžíce plná arašídového másla nebo ovocné smoothie může doplnit živiny i kalorie.
  • Udělejte z jídla sociální událost. Zastavte se na návštěvu během obědové pauzy nebo pozvěte příležitostně svého blízkého k sobě domů na jídlo. Povzbuďte jej, aby se účastnil akcí, kde může jíst s jinými lidmi.
  • Podpořte svého blízkého ve fyzické aktivitě. Denní cvičení, třebaže mírné, může stimulovat chuť k jídlu, posílit kosti a svaly.
  • Poskytněte typy jak ušetřit na nákupech jídla. Projděte si společně účtenku, čtěte reklamní letáky s nabídkou slev a vyberte méně drahé značky. Navrhněte podělit se o množstevní slevy s přáteli nebo sousedem a návštěvu restaurací, které nabízejí slevy pro seniory.
  • Zvažte pomoc zvenčí. Pokud je to třeba, najměte si domácí pečovatelskou službu, která opatří nákupy a připraví jídlo. Zvažte rovněž dovoz hotového jídla, nebo jiné komunitní služby, včetně domácích návštěv zdravotních sester a odborného dietologa. Pomohou vám místní organizace v oblasti péče o seniory.

Pamatujte, že včasné rozpoznání a léčbu problémů s výživou, mohou přispět k dobrému zdraví, nezávislosti a dlouhověkosti. Ujistěte se, že výživa vašeho blízkého je adekvátní.

 

Zdroj: www.mayoclinic.org